CONTEXT Türkiye BT Distribütör Paneli – Mart 2025 Raporu Yayında
CONTEXT’in, Türkiye BT pazarında faaliyet gösteren öncü distribütörlerden derlediği verilere göre hazırlanan 2025 yılı Mart ayı raporu açıklandı. Verilere göre, Mart 2025’te toplam ciro, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla %17 oranında düşüş gösterdi.
Bu rakamlar, distribütörlerin Türkiye’deki yerleşik kanallara yaptığı satışları (KDV hariç ve günlük dolar kuru bazında) yansıtmaktadır.
2025 yılının ilk çeyreğine (Ocak–Mart) ilişkin değerlendirmede ise yıllık bazda %3,6 oranında bir ciro daralması dikkat çekmektedir.
Segment bazlı incelendiğinde;
Dizüstü Bilgisayar pazarı %17 ile en fazla küçülen kategori olurken,
Akıllı Telefon pazarı %5,3,
Tablet PC pazarı ise %4,7 oranında gerilemiştir
Akıllı Ev Aletleri, Masaüstü PC ve Sunucu segmentlerinde pozitif büyümeler dikkat çekti.
Düşüşün en çok yaşandığı kategoriler
Cirosal olarak yaşanan bu düşüşten en çok etkilenen kategorilere baktığımızda;
Kategoriler
|
YoY Değişim
|
Akıllı Telefonlar
|
-28%
|
Dizüstü Bilgisayarlar
|
-21%
|
Masaüstü PCs
|
-25%
|
İşlemciler
|
-42%
|
Oyun Konsolları
|
-60%
|
Monitörler
|
-50%
|
Fark Yaratan Kategoriler
Yıldan yıla kıyaslamada yaşanan genel düşüşe rağmen cirosal olarak büyüyen kategoriler;
Kategoriler
|
YoY Değişim
|
Akıllı Ev Aletleri
|
272%
|
Tablet PCs
|
13%
|
Sunucular
|
22%
|
Ofis Uygulama Yazılımları
|
21%
|
Dahili Sabit Disk Sürücüleri (HDD'ler)
|
49%
|
Dahili Katı Hal Sürücüler (SSD'ler)
|
40%
|
Satış kanalları dağılımı
Distribütörlerin satışlarını yaptığı satış kanaları incelendiğinde yapılan cironun dağılımı aşağıdaki gibidir. İlgili kanaların yıldan yıla değişim etkisine bakıldığında Perakende kanalı %17 daralırken, SMB kanalı %10 daralmış durumda. Kurumsal Kanal %22, E-Ticaret Bayileri %27 ve Ara toptan %10 geçen seneye kıyasla küçülmüş görünüyor.
Satış Kanalları
|
Ciro Dağılımı
|
Perakende Bayileri
|
41,5%
|
SMB
|
25,3%
|
Kurumsal
|
17,2%
|
E-Ticaret
|
10,8%
|
Aratoptan
|
5,2%
|
CONTEXT Ülkeler Kıyaslaması (Yıldan yıla değişim)
CONTEXT’in panellerine veri aktaran distribütör firmaları baz alındığında Avrupa ve Orta Doğu ülkelerinde Türkiye’nin yeri aşağıdaki tablolardaki gibidir. Satışlar Türkiye için ilgili yerel para birimlerinden dolara çevrilmiş olup yıldan yıla kıyaslanmıştır.
Ülkeler - Avrupa YoY Değişim
|
MART 2025
|
Almanya
|
4,2%
|
İngiltere-İrlanda
|
-4,5%
|
İtalya
|
12,1%
|
Fransa
|
-0,8%
|
İspanya
|
22,1%
|
Polonya
|
16,4%
|
Türkiye
|
-17,1%
|
Hollanda
|
-5,9%
|
İsviçre
|
12,7%
|
İsveç
|
13,2%
|
|
|
|
|
Ülkeler - Orta Doğu YoY Değişim
|
MART 2025
|
Türkiye
|
-17,1%
|
BAE
|
24,6%
|
Suudi Arabistan
|
-2,1%
|
Güney Afrika
|
6,6%
|
Diğer Körfez Ülkeleri
|
-12,1%
|
Kaynak: CONTEXT